Vedtægter

for

Forberedelsesskolen i Randers

 

 

 

 

Skolens navn, hjemsted og formål

§ 1.

Forberedelsesskolen i Randers er en selvejende institution med hjemsted i Randers kommune.

Stk. 2. Skolen er oprettet i 1905 og overgået til selvejende institution ved en stiftende generalforsamling den 22. maj 1969.

Stk. 3.  Skolens adresse er: Hobrovej 26a, 8900 Randers, og skolens CVR-nummer er 25001117.

 

 

§ 2

Skolens formål er at drive en uafhængig, privat grundskole med tilhørende børnehaveklasse efter de til enhver tid gældende regler om friskoler og private grundskoler m.v.

Stk. 2. Skolen kan endvidere drive en skolefritidsordning og en 10. klasse efter de til enhver tid herom gældende regler. 

Stk. 3. Med udgangspunkt i et klart bogligt sigte med musiske islæt skal skolen give sine elever en alsidig undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. 

Stk. 4. Det er endvidere skolens formål at sikre tryghed for alle, og at opretholde tæt kontakt mellem børn, lærere og forældrekreds.  

Stk. 5. Skoleforløbet afsluttes med statskontrolleret afgangsprøve. 

Stk. 6. Det er skolens opgave: 

-     at bibringe eleverne grundlæggende færdigheder, kundskaber og arbejdsmetoder, som medvirker til den enkelte elevs alsidige udvikling, samt at give eleverne en indsigt, der kan øge forståelse af fundamentale sammenhænge og lovmæssigheder, samt

-    tilbyde bedst mulige vilkår for personlig vækst og modning, udvikling af forståelse for           samarbejde, styrkelse af ansvarsbevidstheden, stimulering af aktivitet, samt udvikling af skabende evner og evnen til at ræsonnere, vurdere og prioritere. 

 

 

Forældrekredsen

§ 3

Forældrekredsen består af forældrene til børn på skolen.

Stk. 2. Forældrenes rettigheder – i medfør af lov om friskoler og private grundskoler m.v. – tilkommer den eller de personer, der har forældremyndigheden over eleven eller har barnet i pleje – jf. den gældende lovgivning herom. 

Stk. 3. Skolen fører en liste over de personer, som har tilmeldt sig som hørende til forældrekredsen. Listen ændres kun efter begrundet – om nødvendigt tillige dokumenteret – skriftlig anmodning herom med følgende behørig underretning til den eller de personer, der optages henholdsvis slettes på listen. Medlemmer af forældrekredsen har ret til at udøve deres rettigheder uanset om de står på denne liste.  

 

 

Bestyrelsen

§ 4

Forældrekredsen vælger hvert år, på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, en bestyrelse.

Stk. 2. Bestyrelsen består af fem medlemmer, der alle vælges efter reglerne i bekendtgørelse om valg af tilsynsførende.

Stk. 3.  Bestyrelsen består udelukkende af personer valgt af og blandt forældrekredsen – jf. § 22.  

Stk. 4. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig over for undervisningsministeren for, at skolens økonomi og drift er i overensstemmelse med skolens vedtægter og med de til enhver tid gældende love og regler for friskoler og private grundskoler.

Stk. 5. Bestyrelsen og generalforsamlingen træffer i fællesskab beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom. Til bestyrelsens vedtagelse kræves at mindst 2/3 af medlemmerne stemmer for. Til generalforsamlingens vedtagelse kræves almindelig stemmeflerhed uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer.

Stk. 6. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af indmeldelsesgebyr, skolepenge og af forældrebetalingen ved skolefritidsordningen, samt træffer beslutning om ethvert andet overordnet spørgsmål på skolen, som bestyrelsen selv ønsker at træffe beslutning om, jf. dog § 4 stk. 4, § 20 stk. 2-4 og § 28  

Stk. 7. Bestyrelsen er ikke – ved udøvelse af bestyrelseshvervet – undergivet beslutninger truffet af forældrekredsen, bortset fra de tilfælde, hvor der i nærværende vedtægter er tillagt en sådan kompetence.

Stk. 8.  Bestyrelsesmedlemmer kan ikke afsættes i funktionsperioden.

 

 

Skoleleder

§ 5

Skolens leder varetager den daglige pædagogiske ledelse af skolen. Skolens leder har tillige ansvaret for, at den daglige drift af skolen er forsvarlig og i overensstemmelse med gældende regler og vilkår.

Stk. 2. Bestyrelsen ansætter og afskediger skolens leder samt ansætter og afskediger lærere, personale og øvrige ansatte ved skolen efter indstilling fra skolens leder.

Stk. 3. Skolens leder kan dog på egen hånd ansætte og afskedige vikarer og anden midlertidig medhjælp til kortvarig tjeneste.

 

 

Repræsentantskabet

§ 6

Hvert år inden den 15. november indkalder skolens leder forældrekredsen til forældremøder.

Stk. 2. Der afholdes særskilte møder med forældrekredsen for børn, som går i samme klasse, således at der afholdes samme antal forældremøder, som der er klasser på skolen.

Stk. 3. På forældremøderne skal der for hver klasse vælges repræsentanter for forældrekredsen. De således valgte repræsentanter udgør tilsammen skolens repræsentantskab.

Stk. 4. Lærere på skolen kan ikke vælges til repræsentantskabet.  

Stk. 5. Repræsentantskabet har udelukkende vejledende formål.

Stk. 6. Repræsentantskabets opgave er at danne bindeled mellem forældrekredsen og bestyrelsen, herunder at henlede bestyrelsens opmærksomhed på specielle problemer og på forældrekredsens ønsker, samt som rådgivende organ at foretage indstilling til bestyrelsen i sager, som repræsentantskabet tager op af egen drift, eller som indbringes for repræsentantskabet af medlemmer af forældrekredsen eller andre.

Stk. 7. Endvidere kan bestyrelsen anmode repræsentantskabet om udtalelser vedrørende foreliggende planer eller om sager, som er under overvejelse i bestyrelsen.

Stk. 8. Repræsentantskabet indkaldes til møde efter bestyrelsens bestemmelse, eller efter fælles anmodning af mindst 2 medlemmer af repræsentantskabet.

Stk. 9. Over det på repræsentantskabets møder passerede føres en protokol.

 

 

Tilsynet med skolens virke

§ 7

Det påhviler forældrekredsen at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed, herunder med at skolen giver en undervisning og sprogstimulering, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Stk. 2. Tilsynet med skolens almindelige drift og økonomiske forhold udøves af bestyrelsen.

Stk. 3. Bestyrelsen er ansvarlig for, at forældrekredsen vælger en eller flere tilsynsførende, der skal føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk, og med at skolens samlede undervisningstilbud – ud fra en helhedsvurdering – står mål med skolens vedtægter og med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, samt at undervisningssproget er dansk. 

Stk. 4. Valget sker for en periode af op til 4 år ad gangen og finder sted på en generalforsamling.

Stk. 5. Den tilsynsførende skal have sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at vedkommende er i stand til at varetage et tilsyn med undervisningen på grundskoleniveau.

Stk. 6. Den tilsynsførende skal ved udøvelsen af tilsynet blandt andet overvære undervisningen i de pågældende fag, gennemgå undervisningssystemer, undervisningsmaterialer samt gennemse karakterprotokollerne og forsømmelsesprotokoller.

Stk. 7. I øvrigt skal tilsynet virke i henhold til de herom til enhver tid gældende bestemmelser i lov om friskoler og private grundskoler m.v.

Stk. 8. Den tilsynsførende deltager hvert år i skolens ordinære generalforsamling og afgiver her en mundtlig og skriftlig redegørelse om det udførte tilsyn og om sin vurdering af, om undervisningen i de omhandlede fag står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen samt om skolens samlede undervisningstilbud – ud fra en helhedsvurdering – står mål med skolens vedtægter og med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen

Stk. 9. Bestyrelsen er ansvarlig for, at forældrekredsen fastsætter retningslinier for forældrekredsens eget tilsyn. 

 

 

Skolens økonomiske grundlag

§ 8

Skolens kapitalgrundlag er det ved skolens omdannelse til selvejende institution den 22. maj 1969 etablerede og beror i øvrigt på den økonomiske udvikling ved skolens drift, således som den fremgår af skolens regnskabsmæssige status.

Stk. 2. Skolen skal tilstræbe den højst mulige grad af selvfinansiering, dog under behørig hensynstagen til, at samfundsudviklingen kan stille finansieringsmæssige krav, såfremt skolen skal kunne opfylde sine opgaver, jf. § 2.

§ 9

Skolens drift gennemføres på grundlag af skolepenge fra eleverne og ved offentlige tilskud, jf. § 10. Endvidere indgår i skolens drift eventuelle frivillige bidrag, som måtte blive ydet til skolens brug.

Stk. 2. Endvidere indbetales ved indmeldelse af elever et indmeldelsesgebyr for hver indmeldt elev. Gebyrets størrelse fastsættes af bestyrelsen. 

Stk. 3. Bidrag til skolen giver ikke ret til nogen del af skolens formue eller udbytte af nogen art.

§ 10

Skolepengenes størrelse fastsættes af skolens bestyrelse. De betales i rater, hvis størrelse og opkrævningsterminer ligeledes fastsættes af bestyrelsen.

Stk. 2. Hele eller delvise fripladser kan undtagelsesvis ydes efter bestyrelsens bestemmelse på grundlag af forældrenes indtægtsforhold, når friskolepladsbevillingen efter friskolelovens bestemmelser ikke slår til.

Stk. 3. I det omfang, hvori udgifterne til undervisningsmaterialer herunder skolebøger – ikke dækkes af offentlige tilskud, kan sådanne udgifter efter bestyrelsens nærmere bestemmelse dækkes enten ved at skolen indkøber det omhandlede materiale og opkræver det udækkede beløb hos de medlemmer af forældrekredsen, hvis børn skal benytte materialet, eller derved at det pålægges eleverne selv at anskaffe en del af det nødvendige undervisningsmateriale. I sidstnævnte tilfælde forbliver det omhandlede materiale, i mangel af anden aftale, elevernes ejendom.

Stk. 4. Et eventuelt overskud ved skolens drift tilfalder skolen og anvendes til tilvejebringelse af kapital til imødegåelse af eventuelle fremtidige underskud, og i øvrigt til bedste for skolen, f.eks. til forbedring af undervisningsmaterialer, byggeforanstaltninger o. lign.

Stk. 5. Bestyrelsen skal forvalte skolens midler til størst mulig gavn for skolen og skal tage skyldige økonomiske hensyn.

 

 

Regnskab m.v.

§ 11

Skolens regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert år udarbejdes et retvisende årsregnskab for skolen i overensstemmelse med de gældende regler.

Stk. 3. Bestyrelsen har ansvaret for, at årsregnskabet underkastes betryggende revision i overensstemmelse med gældende regler.

Stk. 4. Bestyrelsen er ansvarlig for, at et revideret og originalt underskrevet regnskab samt revisionsprotokoller sendes til Undervisningsministeriet inden udløb af den af ministeriet fastsatte frist. Alle bestyrelsesmedlemmer skal underskrive regnskabet og afgive erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab.

Stk. 5. Bestyrelsen vælger skolens revisorer, jf. § 13.

Stk. 6. Forældrekredsen og fastansatte ved skolen har altid ret til at få kendskab til budgetter, regnskaber og revisionsprotokol, som er godkendt af bestyrelsen. Bestyrelsen kan udstrække denne ret til andre. Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler for retten til indsigt i skolens forhold. Oplysninger, der er omfattet af bestemmelserne om tavshedspligt i forvaltningsloven, kan dog ikke videregives.

 

 

Anbringelse af likvide midler

§ 12

Skolens likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om friskoler og private grundskoler m.v. og må ikke anbringes på konti m.v., som andre end skolen har rådighed over.

 

 

Revision

§ 13

Revision af skolens regnskaber foretages af de af bestyrelsen for ét år ad gangen valgte revisorer.

Stk. 2. Der vælges to revisorer, hvoraf den ene skal være statsautoriseret, mens den anden vælges blandt medlemmerne af skolens forældrekreds.

Stk. 3. Det er alene den statsautoriserede revisor, der er ansvarlig for at revidere skolens årsrapport i overensstemmelse med reglerne, og det er denne revisor, der skal påtegne årsrapporten.

Stk. 4. Revisionen skal være afsluttet inden udgangen af den tredje måned efter regnskabsårets udløb.

 

 

Generalforsamlingen

§ 14

Forældrekredsen udøver sine rettigheder gennem generalforsamlingen.

Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes i Randers, hvert år inden udløbet af den femte måned efter regnskabsårets udløb.

Stk. 3. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 2 og højst 4 ugers varsel ved almindeligt brev eller via mail eller andet elektronisk medie til hver enkelt elevs forældremyndighedsindehaver.

Stk. 4. Indkaldelsen skal indeholde generalforsamlingens dagsorden, som for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:  

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år, skolelederens pædagogiske beretning om det forløbne år og den tilsynsførendes redegørelse.
  3. Fremlæggelse af årsregnskab med revisionspåtegning
  4. Fremlæggelse af det vedtagne budget
  5. Valg af bestyrelse
  6. Valg af 1. og 2. suppleant til bestyrelsen
  7. Indkomne forslag
  8. Eventuelt

Stk. 5. Såfremt der på generalforsamlingen skal forhandles forslag, som kræver særlig majoritet, skal dette fremgå af indkaldelsen.

Stk. 6. Det skal af indkaldelsen fremgå gældende regler for valg af bestyrelsesmedlemmer – herunder at enhver fra forældrekredsen har ret til at foreslå kandidater på mødet.

Stk. 7. I de år, hvor der skal ske valg af tilsynsførende – skal de gældende regler for valg af tilsynsførende samt tilsynsreglerne fremgå af indkaldelsen. Indkaldelsen skal indeholde bestyrelsens indstilling om, hvem der foreslås valgt som tilsynsførende, samt oplysning om, at alle medlemmer af forældrekredsen har ret til – inden mødet eller på dette – at foreslå andre kandidater. Det skal være tydeligt og klart for alle parter, at det er valg af den eller de tilsynsførende, der stemmes om. Bestyrelsen er ansvarlig for, at det alene er personer, der tilhører forældrekredsen, der stemmer.

Stk. 8. På generalforsamlinger, hvor der vælges tilsynsførende, suppleres dagordenen med flg. fire punkter:

  1. Fastsættelse af funktionsperiode (højst 4 år) for skolens tilsynsførende.
  2. Beslutning om, hvorvidt tilsynet skal udføres af én eller flere personer – eller af kommunalbestyrelsen
  3. Fastsættelse af det højest antal tilsynsførende og eventuel opdeling i tilsynsaktiviteter
  4. Valg af tilsynsførende

Stk. 9. Bestyrelsen har ansvar for, at det alene er personer tilhørende forældrekredsen, der stemmer.

§ 15

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen ønsker det. Ekstraordinær generalforsamling skal i øvrigt indkaldes af bestyrelsen, når et mindretal på to medlemmer af bestyrelsen eller mindst 35 af de stemmeberettigede kræver det. 

Stk. 2. Indkaldelse sker som ved almindelig generalforsamling.

Stk. 3. I alle tilfælde skal generalforsamlingens dagsorden angives.

Stk. 4. I øvrigt gælder for ekstraordinære generalforsamlinger samme regler som for ordinære generalforsamlinger.   

§ 16

Adgang til generalforsamlingen har medlemmerne af forældrekredsen, skolens leder, skolens lærere og øvrige ansatte.

Stk. 2. Adgang til generalforsamlingen har endvidere forældre til eller forældremyndighedsindehavere for børn, som er indmeldt i skolen uden endnu at deltage i undervisningen, når indmeldelse er sket mere end 3 måneder før generalforsamlingen, og barnet/børnene skal påbegynde skolegang på skolen inden for 2 år og 3 måneder efter generalforsamlingens afholdelse.

§ 17

Stemmeret på generalforsamlingen har kun forældrekredsens medlemmer. Hvert medlem af forældrekredsen har på generalforsamlingen én stemme, uanset hvor mange af hans eller hendes børn, der deltager i undervisningen.

Stk. 2. Skolens leder, skolens lærere og andre ansatte ved skolen har ingen stemmeret, med mindre de tilhører forældrekredsen, jf. § 3.

Stk. 3. Stemmeret kan ikke udøves ved fuldmagt. Ved valg af bestyrelse og tilsynsførende kan der dog gives fuldmagt til en person, med hvem man har fælles forældremyndighed over et barn i skolen.

§ 18

Generalforsamlingen vælger ved simpel stemmeflerhed en dirigent, der leder forhandlingerne, og afgør alle spørgsmål om sagernes behandlingsmåde.

Stk. 2. Afstemninger skal være hemmelige, hvis et eller flere medlemmer af forældrekredsen fremsætter ønske herom.

Stk. 3. I andre afstemninger træffer dirigenten bestemmelse om afstemningsprocedure. 

§ 19

På generalforsamlingen kan der kun træffes beslutning om spørgsmål, som har været optaget på dagsordenen (jf. § 14 og 15) samt om ændringsforslag hertil.

Stk. 2. Såfremt medlemmer af forældrekredsen ønsker forslag behandlet på den ordinære generalforsamling, må sådanne forslag være indgivet til bestyrelsen senest tre måneder efter regnskabsårets afslutning, hvilket vil sige 1. april.

Stk. 3. Der skal føres protokol over det på generalforsamlingen vedtagne. Protokollen skal underskrives af dirigenten.  

§ 20

De på generalforsamlingen behandlede anliggender afgøres ved almindelig stemmeflerhed.

Stk. 2. Generalforsamlingen og bestyrelsen træffer i fællesskab beslutning om vedtægtsændringer. Til vedtagelse af beslutning om ændring af vedtægterne kræves, at mindst 2/3 af de stemmeberettigede forældre/værger er til stede på generalforsamlingen, samt at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Til vedtagelse kræves endvidere et simpelt flertal i bestyrelsen.      

Stk. 3. Beslutning om indstilling af skolens virksomhed eller om skolens nedlæggelse kræver, at mindst 2/3 af de stemmeberettigede forældre/værger er til stede på generalforsamlingen, samt at beslutningen vedtages med mindst 3/4 af de afgivne stemmer.

Stk. 4. Såfremt det fornødne antal personer fra forældrekredsen ikke er til stede på generalforsamlingen, men forslaget i øvrigt vedtages med mindst 2/3 (hhv. 3/4) af de afgivne stemmer, indkaldes generalforsamlingen inden 14 dage til en ekstraordinær generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med almindelig stemmeflerhed, uanset antallet af fremmødte personer fra forældrekredsen. Sådan ekstraordinær generalforsamling kan tidligst afholdes 3 uger efter dén ordinære generalforsamling, hvis vedtagelse søges stadfæstet.

Stk. 5. Til ændring af vedtægterne kræves endvidere Undervisningsministeriets samtykke.

Stk. 6. Beslutning om indstilling af skolens virksomhed skal tillige anses som beslutning om skolens nedlæggelse.

§ 21

På den ordinære generalforsamling vælges en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. I lige år vælges 3 medlemmer og i ulige år vælges 2 medlemmer. Alle medlemmer vælges af og blandt forældrene til elever på skolen i henhold til gældende lovgivning. De forældrevalgte repræsentanter skal ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres børn i valgperioden udskrives af skolen mod forældrenes ønske.

Stk. 2. Endvidere vælges 2 suppleanter for bestyrelsens medlemmer. Suppleanterne optages automatisk i bestyrelsen, hvis en eller to forældrerepræsentanter træder ud af bestyrelsen. Suppleanterne vælges for ét år ad gangen.

Stk. 3. Endvidere vælges tilsynsførende jf. § 14

Stk. 4. Genvalg kan finde sted.

Stk. 5. Bestyrelsen er ansvarlig for, at det alene er personer, der tilhører forældrekredsen, der stemmer.

§ 22

Til bestyrelsen kan kun vælges personer fra forældrekredsen til elever på skolen, således at et medlem af bestyrelsen, hvis barn/børn ophører med at deltage i undervisningen, enten efter at have gennemgået skolen eller efter udmeldelse, automatisk udtræder af bestyrelsen samtidigt med, at barnet/børnene ophører med at deltage i undervisningen. Bestyrelsesmedlemmer skal dog ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres barn/børn udskrives af skolen mod bestyrelsesmedlemmets ønske.  

Stk. 2. Skolens leder, skolens lærere og andre ansatte ved skolen kan ikke indvælges i skolens bestyrelse, selv om de er forældre til eller forældremyndighedsindehavere for elever på skolen, og kan kun deltage i valg af bestyrelsen, når disse samtidigt er medlem af forældrekredsen.

Stk. 3. Bestyrelsens medlemmer skal være myndige og være registreret i CPR med bopæl i Danmark, samt beherske dansk i skrift og tale. De må ikke være ude af rådighed over deres bo.

Stk. 4. Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke personligt for skolens gæld, og kan ikke modtage honorar, men bestyrelsens medlemmer kan blive ansvarlige efter dansk rets almindelige erstatningsregler.

Stk. 5. I tilfælde af vakance indtræder suppleanterne i den rækkefølge, hvori de er valgt.

Stk. 6. Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke længere opfylder habilitetsbetingelserne for at være medlem af bestyrelsen i henhold til gældende love og bekendtgørelser. I tilfælde af et medlems udtræden i funktionsperioden, indtræder suppleanten. Hvis dette ikke er muligt, skal der vælges et nyt medlem hurtigst muligt på en ekstraordinær generalforsamling for resten af perioden. 

Stk. 7. For bestyrelsen, lederen og andre ansatte ved skolen gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningsloven om inhabilitet, tavshedspligt m.v.

Stk. 8. Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd.

Stk. 9. Bestyrelsesmedlemmer kan ikke afsættes i funktionsperioden.

§ 23

Bestyrelsen vælger selv af sin midte formand og næstformand. Alle valg sker for ét år ad gangen.

Stk. 2. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, som optages som bilag til vedtægterne.

Stk. 3. Skolens leder, viceinspektør og formanden for skolens lærerråd deltager i bestyrelsens møder; men uden stemmeret. 

§ 24

Bestyrelsens møder indkaldes af skolens leder efter begæring af formanden. Indkaldelse skal ske med mindst 8 dages varsel og skal indeholde oplysning om mødets dagsorden.

Stk. 2. Bestyrelsen skal afholde mindst 4 møder årligt og i øvrigt, når formanden eller et andet medlem finder det nødvendigt.

§ 25

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens, og i dennes fravær næstformandens, stemme afgørende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller brev.

§ 26

Over bestyrelsens beslutninger føres en protokol, som underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer.

Stk. 2. Ethvert medlem skal have ret til at få tilført protokollen sin uenighed med flertallets beslutninger.

Stk. 3. Konstateret inhabilitet skal indføres i protokollen.

 

 

Tegning

§ 27

Skolen tegnes enten af bestyrelsens formand og skolen leder i forening eller af en af disse i forening med bestyrelsens næstformand. Tegningsretten kan ikke delegeres, og der kan ikke gives prokura, jf. lov om erhvervsdrivende virksomhed, § 7 stk. 1, 2. punktum.

Stk. 2. Køb, salg, pantsætning eller udlejning af fast ejendom kræver vedtagelse på en generalforsamling og underskrift af mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer.

 

 

Nedlæggelse

§ 28

Uden for de tilfælde hvor bestyrelsen efter lovgivningen skal drage omsorg for likvidation af skolen, kan beslutning om skolens ophør alene træffes af generalforsamlingen.

Stk. 2.  Ophører skolen med at drive skolevirksomhed efter formålsbestemmelsen, skal skolen nedlægges.

Stk. 3. I de tilfælde, hvor bestyrelsen skal drage omsorg for likvidation af skolen, træffes beslutning herom ved almindeligt flertal i bestyrelsen.

Stk. 4. Forældrekredsen skal orienteres af bestyrelsen om beslutningen om skolens nedlæggelse og grundlaget herfor, umiddelbart efter beslutning er truffet. Det påhviler endvidere bestyrelsen at give undervisningsministeriet og de kommuner, hvor eleverne er hjemmehørende, meddelelse om skolens nedlæggelse, ligesom ministeriet skal orienteres af bestyrelsen, hvis skolen standser sine betalinger, begæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at skolens virksomhed må indstilles. 

Stk. 5. Det påhviler den siddende bestyrelse at fungere videre, indtil den økonomiske afvikling af skolens aktiver og passiver er gennemført efter de gældende regler, eller er overgået til behandling i skifteretten eller ved likvidation.

Stk. 6. Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse i forbindelse med skolens nedlæggelse foretages efter gældende regler, herunder at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægterne.

Stk. 7. Skolens aktiver kan ikke udloddes til forældrekredsens medlemmer.

Stk. 8. Mulige overskydende midler anvendes med Undervisningsministeriets godkendelse til skoleformål, hvortil der ydes støtte efter loven om friskoler og private grundskoler.

 

 

Godkendelse

§ 29

Foranstående vedtægter, der afløser de hidtil gældende vedtægter af 30. oktober 1986, er vedtaget på skolens ordinære generalforsamling den 10. maj 2006 og skolens ekstraordinære generalforsamling den 6. juni 2006 og vil som en betingelse for deres gyldighed være at godkende af Undervisningsministeriet.

 

Randers, den 13. september 2007

Bestyrelsen for Forberedelsesskolen, 

 

 

 

 

 

____________________________________________________    _________________________

Formand Lars Sehested Hansen                                                          dato

Nr. Boulevard 52

8900  Randers

 

 

 

 

____________________________________________________    _________________________

Næstformand Ole Hansen                                                                   dato

Høvejen 1 A

8900  Randers

 

 

 

 

____________________________________________________    _________________________

Gitte Milverts                                                                                      dato

Rødkløvervej 66

8900  Randers

 

 

 

 

____________________________________________________    _________________________

Stig Hartvig Nielsen                                                                            dato

Hovedvejen 17, Kousted

8900  Randers

 

 

 

 

____________________________________________________    _________________________

Søren Sørensen                                                                                    dato

Spangen 1

8900  Randers